Nieuwsflits 4 OHV

Dinsdag, 1 november 2016

Zaterdag 29 oktober al weer de vijfde en laatste wedstrijd in de nieuwe commercial competitie van de OHV.

En voor de vijfde keer op rij redelijk tot goed visweer. We klagen met zijn allen wel dat het zo vaak slecht weer is in Nederland maar de afgelopen vijf zaterdagen mochten we niet klagen, droog en niet koud ondanks dat de herfst al flink op gang is gekomen, maar daarover later meer.
Helaas is er een deelnemer die af moest zeggen, dus met 7 deelnemers aan de start. Nu het water een stuk kouder is wordt de loting steeds belangrijker en een ieder wil graag tegen het eiland loten omdat wij denken dat de karpertjes daar overwinteren. Op stek 8 dit keer Jilles Bijsterveld. Jilles weet eigenlijk overal zijn vis te vangen en met 3 keer een winnaar op nummer 8 begeeft hij zich vol goede moed naar zijn stek. De kanshebbers voor de titel zitten ook allemaal op kansrijke en bovenal gelijkwaardige plekken. Stek 1 voor Sjon en stek 2 voor Rick, terwijl Sergio op stek 4 mag plaatsnemen.
Was het morgens met de loting nog zo dat het blad wat er op het water dreef behoorlijk verspreidt lag. Toen er een klein beetje wind op het water kwam dreef het geheel al snel naar een kant van de vijver waar vooral stek 1 en 8 de dupe van werden, en er door de vissers op deze plekken een gaatje in het bladerdek gezocht moest worden om het aas te kunnen laten zakken.
Door met een hengel van bijna 17 meter te vissen probeert Sergio net tegen het eiland aan de karpertjes te verleiden om zijn aas te pakken. Afgelopen dinsdag tijdens een paar uurtjes vissen wist hij op deze plek zo’n 15 kilo te vangen. Vandaag gaf de vis echter niet thuis tegen het eiland aan en waren de beten spaarzaam en moest er overgeschakeld worden naar een andere plek. Dat je dan kostbare tijd hebt verloren ten opzichte van de andere vissers die al wel snel, de vooral kleine blieken en voorns, wisten te vangen blijkt als uiteindelijk de balans wordt opgemaakt. Op stek 2 weet Rick naast de nodige blieken ook al vlot wat karpertjes te vangen terwijl Sjon in de hoek waar de wind in staat tussen het blad ook diverse karpers weet te vangen. Vissen tussen de 200 en 500 gram die zich aan het volvreten zijn voor de komende winter. De vis ligt er voldoende in die hoek alleen het is lastig om het aas goed te kunnen aanbieden. Jilles op stek 8 heeft zelfs nog meer last van dat blad omdat bij iedere windvlaag een nieuw portie op zijn stek naar beneden komt. Jammer maar het is helaas niet anders.
De stand vooraf aan deze wedstrijd is zo dat Sergio er het beste voor staat en dat bij een resultaat van hem bij de eerste 3 een zekere eerste plaats voor hem in het eindklassement klaar ligt. Echter door het maken van de keuze om tegen het eiland aan te vissen moet hij vandaag genoegen nemen met een 5e plek. Dan blijven er nog 2 deelnemers over voor de titel. Rick weet zich vandaag naar een keurige 2e plek te vissen op stek 2 met ruim 5,7 kilo.
Echter op stek 1 weet Sjon zich vandaag met net geen 10 kilo naar een 1e plaats te vissen en daarmee te titel voor de neus van Sergio weg te kapen die uiteindelijk een tweede plaats krijgt in het eindklassement. Rick vist uiteindelijk een derde plaats in het totaalklassement. Op vier eindigt Jilles Bijsterveld met een gelijk aantal punten als Gait van de Kolk maar een hoger totaalgewicht. De zesde plek voor Nick Wissink en de zevende plek is voor Eusebio/Guido terwijl Erik Wilmink tenslotte de rij sluit. Totaal is er deze eerste commercial competitie van de OHV ruim 330 kilo vis gevangen. Dat is bijna 9 kilo per deelnemer per wedstrijd aan vis waarbij de gevangen vis gemiddeld zo’n 200 gram woog. Dat betekent toch al gauw 50 vissen per wedstrijd per persoon en dat is een prima vangst.
De prijzentafel is mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren: Voorhuis Hengelsport, Hengelsport Kruidenier en Hengelsport Jos ter Brugge. Waarvoor onze dank , want hierdoor konden alle deelnemers met een prijs naar huis.
Dat deze competitie een vervolg gaat krijgen is al wel zeker. Alle deelnemers waren zeer goed te spreken over de organisatie en het viswater. We gaan nog bekijken hoe we in een nieuwe versie meer deelnemers kunnen laten mee doen en waar we misschien kleine verbeteringen kunnen aanbrengen. Rest mij om iedereen te bedanken die op welke wijze heeft bijgedragen om deze eerste commercial competitie van de OHV tot een succes te laten worden, en wellicht tot volgend jaar.