"" 75 jaar OHV

Donderdag, 15 september 2022

Oldenzaalse Hengelsportvereniging bestaat 75 jaar!

De Oldenzaalse Hengelsportvereniging (OHV) bestaat dit jaar 75 jaar. De vereniging staat sinds 1947 voor de georganiseerde hengelsport en is daarmee een begrip in Oldenzaal. Anno 2022 is de OHV een bloeiende vereniging van meer dan 3000 leden, welke ruim 50 hengelsport gerelateerde activiteiten jaarrond organiseert. Het 75-jarig bestaan is een mijlpaal waar de vereniging erg trots op is. Het jubileum krijgt dit jaar daarom aandacht in verschillende activiteiten van de vereniging. Zo ontving Oldenzaal de Viskaravaan (Initiatief van Sportvisserij Nederland, ook bekend van o.a. Vis TV XL) op 25 augustus. En organiseerde de OHV een feestavond voor leden op zaterdag 3 september.

De OHV (toen nog Oldenzaalse Hengelaarsvereniging) werd in 1947 door de overkoepelende sportbond officieel erkent als vereniging. Bij de oprichtingsvergadering, die hieraan vooraf ging, waren 23 leden aanwezig. Er werd een eerste bestuur gekozen, dat toen bestond uit de heren Domsdorf (voorzitter), Schoenaker (secretaris) en Alink (penningmeester). De contributie werd gesteld op 2,50 gulden per jaar. In de beginjaren van de vereniging werd er vooral gevist in groepsverband. Later richtte de vereniging zich ook op de hengelsportmogelijkheden in Oldenzaal. Op 4 oktober 1955 kreeg de vereniging Koninklijke Goedkeuring (zie bijlage). Tot in de jaren 80 werd de OHV steeds groter en groeide uit tot een vereniging van 2000 leden. De naam was veranderd in Oldenzaalse Hengelsportvereniging. Traditiegetrouw vond toen al (en nog steeds) de jaarlijkse uitwisseling met S.F.V.Wiedenbruck uit de partnerstad van Oldenzaal plaats. Sinds het begin van deze eeuw is de vereniging met haar clubgebouw gevestigd op het Hulsbeek, nabij de visvijver. Een prachtige plek, van waaruit de Oldenzaalse hengelsport wordt doorontwikkeld op de verschillende takken van de steeds moderner en populairder wordende sport.