Water en visstand

Rick Holsbeek
Johan Westerbrink

Beschrijving:

Vissers willen vis vangen! Het liefst zo veel en zo groot mogelijk, en in een rustige en aantrekkelijke omgeving. De zorg voor gezond water en een rijke visstand is daarom een belangrijk aandachtspunt.
Een rijke visstand betekent een gevarieerde en evenwichtige visstand met veel vissoorten en voldoende groeimogelijkheden. Zo wordt voldaan aan de wensen van de visser. Of het nu karpervissers, roofvissers, witvissers of vliegvissers betreft. Elke visser vindt het belangrijk dat hij zijn favoriete vissoort, het liefst zo groot mogelijk, kan belagen in één of meerdere wateren.

Het beheer van water en visstand is een belangrijke taak van de O.H.V. De vereniging beschikt over kennis van zaken en gebruikt deze graag in de praktijk. Verbeterpunten worden gesignaleerd om vervolgens met oplossingen water en visstand te optimaliseren. Als overlegpartner van externe partijen worden belangen van water en visstand vertegenwoordigd.
De trots van de vereniging is de Chris Agterbosvijver op recreatiepark het Hulsbeek. Deze vijver is qua ligging en faciliteiten uitermate geschikt voor de hengelsport. De visstand kan echter verbeteren. Daarom wordt momenteel hard gewerkt om voedselvoorziening en schuil-, paaigelegenheden te verbeteren. Ook in de Oldenzaalse stadvijvers worden visstand en waterkwaliteit in evenwicht gehouden.